Svenska kyrkans logotyp

Kyrkomötet - startsida
Skrivelser
Motioner
Betänkanden
Frågor
Beslut

 
Kyrkomötet
Ekonomi- och egendomsutskottets betänkande

2006:2
 
 
Etiska rekommendationer
 

Sammanfattning

Betänkandet behandlar en motion där det föreslås att Kyrkomötet utfärdar etiska rekommendationer angående upphandlingar, investeringar och placeringar. Utskottet menar att Kyrkostyrelsen redan har ett uppdrag som kan anses täcka det som föreslås. Utskottet föreslår att detta ges Kyrkostyrelsen till känna och att motionen därmed avslås. Till betänkandet finns en reservation och en särskild mening.

Utskottets förslag till kyrkomötesbeslut

1. Kyrkomötet beslutar att med anledning av motion 2006:22 ge Kyrkostyrelsen till känna vad utskottet anfört om den folkrättsliga aspekten.

2. Kyrkomötet beslutar att avslå motion 2006:22.

Redogörelse för ärendet

Motionen

Motion 2006:22 av Marta Axner och Anna Karin Hammar, Rekommendationer angående upphandling, investering och placeringar

1. Kyrkomötet beslutar att rekommendera alla ansvariga inom Svenska kyrkan för upphandling, investering och placeringar att alltid sträva efter att handla rättvise- och miljömärkt eller motsvarande.

2. Kyrkomötet beslutar att rekommendera alla ansvariga inom Svenska kyrkan för upphandling, investering och placeringar att alltid sträva efter att undvika inköp, investering och placeringar som understödjer brott mot folkrätten.

Utskottet

Bakgrund

Riktlinjer för kapitalplaceringar

Den ekonomiska förvaltningen av Svenska kyrkans medel på den nationella nivån skall enligt 51 kap. 2 § kyrkoordningen ske på ett sådant sätt att kravet på god avkastning och betryggande säkerhet tillgodoses. Medlen skall därtill förvaltas på ett etiskt försvarbart sätt i enlighet med kyrkans grundläggande värderingar. Samma krav gäller för församlingars, samfälligheters (47 kap. 2 §) och stifts (49 kap. 2 §) förvaltning.

Etiska kriterier för kapitalplaceringar har behandlats i Kyrkomötet år 2000, 2004 och 2005 (EE 2000:2, EE2004:5 och EE 2005:5). Kyrkofondens styrelse, som har haft ansvar för förvaltningen av tillgångarna på den nationella nivån, har i sin finanspolicy angett regler för hur Svenska kyrkans tillgångar på nationell nivå skall förvaltas och hur olika etiska aspekter skall beaktas. Detta har formulerats som etiska kriterier. Även folkrättsliga kriterier ingår. 2005 års kyrkomöte beslöt att ge Kyrkostyrelsen till känna att en ändring av Svenska kyrkans nationella finanspolicy bör övervägas så att innehav av aktier i sådana bolag utesluts vilkas omslutning till mera än 10 procent avser tillverkning och handel med vapen (KmSkr 2005:14).

Enligt Kyrkomötets beslut 2005 avskaffas Kyrkofondens styrelse den 25 september 2006 och Kyrkostyrelsen ges det fulla ansvaret för förvaltningen av den nationella nivåns kapital och för det ekonomiska utjämningssystemet.

Upphandling

Lagen om offentlig upphandling (1992:1528), LOU, gäller inom Svenska kyrkan för begravningsverksamheten. För övriga upphandlingar inom Svenska kyrkan gäller kyrkoordningens bestämmelser. Dessa bestämmelser återfinns i 47 kap. 3 § för församlingar och samfälligheter, 49 kap. 3 § för stift och 51 kap. 3 § för den nationella nivån. Paragraferna är likalydande:

När en upphandling görs skall man utnyttja de konkurrensmöjligheter som finns och även i övrigt genomföra den affärsmässigt. Vid upphandling skall alla anbudsgivare, anbudssökande och anbud behandlas utan ovidkommande hänsyn.

Bestämmelsen är i huvudsak likalydande med motsvarande lagparagraf 1 kap. 4 § LOU.

2005 års kyrkomöte beslöt genom bifall till motion 2005:33 att

1. ge Kyrkostyrelsen i uppdrag att framarbeta en upphandlingspolicy där det på ett tydligt sätt framgår vilka etiska och sociala krav som skall gälla vid inköp av produkter.

2. uppdra åt Kyrkostyrelsen att se över befintliga kriterier för upphandling samt anta och implementera den framtagna upphandlingspolicyn på den nationella nivån.

3. uppdra åt Kyrkostyrelsen att bistå med information och utbildning till de stift som vill lära sig mer om etisk policy vid upphandling.

4. erbjuda alla stift och församlingar möjligheten att anta den framtagna upphandlingspolicyn.

Planering av arbetet inleds under andra halvåret 2006 (KsSkr 2006:3).

Kyrkomötets uppgift

Enligt kyrkoordningen 10 kap. 1 § är Kyrkomötet Svenska kyrkans högsta beslutande organ. Vidare sägs att Kyrkomötet inte får besluta i sådana enskilda frågor som det är en församlings eller ett stifts uppgift att besluta i. Kyrkomötet beslutar om kyrkoordningen – inklusive de grundläggande bestämmelserna för den ekonomiska förvaltningen och upphandlingen på de olika nivåerna. Därutöver beslutar Kyrkomötet vilka andra organ som skall finnas på nationell nivå och deras uppgifter.

Överväganden

Motionärerna lyfter fram de viktiga etiska ställningstaganden som enskilda och organi-sationer står inför dagligen. Dessa frågor har från olika utgångspunkter behandlats av Kyrkomötet flera gånger under de senaste åren. Kyrkostyrelsen är för närvarande i färd med att verkställa det uppdrag angående upphandlingspolicy som förra årets kyrkomöte fattade beslut om. Därför är det lämpligt att anknyta till det pågående arbetet. Utskottet förutsätter att den folkrättsliga aspekten ingår i Kyrkostyrelsens arbete och ger detta Kyrkostyrelsen till känna. Utskottet anser också att det i uppdraget förskrivna arbetssättet med både information och utbildning är väl så effektivt som en rekommendation. Motionen bör därför avslås.

Uppsala den 28 september 2006

På Ekonomi- och egendomsutskottets vägnar

Stig Eriksson

    Leena Björstedt

Närvarande: Stig Eriksson, ordförande, Ann-Marie Hallin, Gunilla Johansson, Ingrid Karlsson, Sigvard Olsson, Jan Nilsson, Nils Furtenbach, Ingvar Eriksson, Kerstin Larsson, Sten Persson, Christer Mohlin, Bo Lindell, Kurt Hedman, Birgit Friggebo och Marja Hillerström.

Biskop Tony Guldbrandzén har deltagit i utskottets överläggningar.

Reservation av Marja Hillerström

Jag reserverar mig mot utskottets beslut till förmån för följande förslag till kyrkomötesbeslut:

Kyrkomötet beslutar att bifalla motion 2006:22.

Särskild mening av Eva-Maria Munck och Peter Bernövall

Vi anser att det finns all anledning att bifalla motion 2006:22 oavsett pågående arbete med upphandlingspolicyn. Vi anser att Svenska kyrkan på nationell nivå kan ge en rekommen-dation av detta slag.

Previous PageAlla betänkandenNext Page